Van Lierop Academy: Onzin


donderdag 30 oktober 2014


Op 30 oktober vond de laatste van de vier workshops in 2014 plaats van de Van Lierop Academy met als jaarthema ‘Innovatiekracht’.
Onderwerp van deze vierde workshop: ‘Innovatie? Onzin en kost ook te veel geld’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- ‘First mover’ of ‘fast second’?
- Voorstelrondje / eigen aanpak
- Misverstanden
- Radicale innovaties
- Ideeën bedenken; massamarkt creëren; focus
- Strategieën sneller volger
- Afsluiting / borrel

Van Lierop Academy
Van Lierop Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2014 is: ‘Innovatiekracht.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

First mover of fast second?
Een veelgehoord advies is: laat pioniers nieuwe markten openbreken en win als snelle volger. Voorbeelden van snelle volgers: Google, Facebook, Bol.com, Microsoft, Apple.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven op welke plaats men qua innovatie in de branche staat. Het resultaat hiervan was o.a.:
• Bij advieswerk dien je goed op de hoogte te zijn van ontwikkelingen in de markt waarbij je klanten dan nog wel overtuigd moeten worden;
• Klanten vragen naar de nieuwste IT oplossingen; bij het doorvragen blijkt dat zij daar dan nog niet klaar voor zijn; uiteraard moeten wij als leverancier wel weten wat er zich zoal in de wereld afspeelt;
• IT oplossingen zorgen er voor dat wij voorop kunnen lopen;
• Wij dienen ons aan de huidige stand van zaken van de techniek te houden;
• Samen met klanten lopen wij voorop in het bedenken van mooie oplossingen;
• Vanuit eigen kracht ontstaat scherpte om samen met de klant tot ontwikkelingen te komen;
• Onze sector vraagt continu om creativiteit waarbij wij zelf moeten waken voor praktische toepasbaarheid;
• In de eigen praktijk wil je verbeteringen doorvoeren wat vaak lastig is om met de middelen die je hebt te realiseren;
• Ben graag volger: laat anderen het maar uitproberen en zodra de foutjes er uit gehaald zijn passen wij het toe;
• Ik ben afhankelijk van datgene wat mijn toeleveranciers qua innovatie oppakken;
• Eigen sector is verre van innovatief; toch vraagt de markt om nieuwe werkwijzen;
• Bij kennismaking presenteren wij ons op een opvallende manier die doorgetrokken wordt in de vertaalslag van onze dienstverleningen.

Misverstanden
1 Iedereen moet innovatief zijn. Bij de meeste organisaties is helemaal geen innovatiecultuur. Start kleinschalig met een groep die er voor open staat.
2 Innovatie is altijd goed. Innoveren is risico’s nemen. Begin daarom met het exploiteren van innovaties uit het verleden. Laat slechts een deel van de onderneming focussen op innovatie.
3 Mensen willen innoveren. Onzin. Men wil pas iets nieuws als dat écht een probleem oplost of grote praktische meerwaarde heeft boven het huidige product. Er moet ook voldoende urgentie aanwezig zijn.
4 Vernieuwen is innoveren. Vernieuwen is slechts kleine stapjes nemen en is daarmee de grootste vijand van innovatie.
5 Innovatie ontstaat bij toeval. Je moet bij innovatie het toeval een handje helpen met een goed proces en de juiste mensen.
6 Innovatie komt bij klanten vandaan. De consument heeft geen enkel idee wat hij morgen gaat willen. In btb ligt dit anders: daar wordt juist samen met klanten en andere partners in een open innovatiemodel gewerkt aan nieuwe productgeneraties.
7 Innovatie draait om creativiteit. Het doorbreken van patronen is weliswaar belangrijk bij innovatie, maar innovatie vraagt ook om een grote discipline, hard werken en een gevoel van urgentie.
8 Een brainstorm leidt tot innovatie. Met je naaste collega’s brainstormen leidt zelden tot iets nieuws. Zorg voor nieuwe input, zoals bijvoorbeeld het inzetten van kinderen bij het bedenken van oplossingen.
9 Innovatie duurt eindeloos. Vaak gebeurt innovatie er even tussendoor en vervolgens gaat iedereen over tot de orde van de dag. Zodra de verantwoordelijke directeur er een topproject van maakt kan de vaart erin blijven.

Radicale innovaties
Radicale innovaties verstoren de bestaande orde. Het succes van de Walkman is ontstaan doordat de toenmalige CEO van Sony een opdracht gaf om een kleine draagbare muziekcassettespeler met een speciaal lichtgewicht koptelefoontje te maken wat alleen kon afspelen. De R&D – chef gaf na een half jaar onderzoek aan dat hier geen vraag naar was waarbij de CEO nogmaals herhaalde dat hij dat niet moest onderzoeken maar moest maken. De Walkman werd een megasucces en werd de grondlegger van de mobiele industrie.

Innovator die idee bedenkt en innovator die massamarkt creëert
In vier subgroepen heeft men stilgestaan bij de verschillende competenties / kwaliteiten die deze twee ‘ingangen’ kenmerken.
Het resultaat hiervan is onderstaande lijst:

Idee bedenken:

• Eigenwijs
• Vernieuwend
• Creativiteit
• Risico nemend
• Ruim denkend

• Kennis
• Creatief
• Doorzettingsvermogen
• Minimaal kapitaal

• Creatief
• Ruimdenkend
• Inlevingsvermogen
• Vooruitziend

• Autisme (eigenzinnig)
• Nieuwsgierig
• Koppeling

Massamarkt:
o Eigenzinnig
o Inspirerend
o Overtuigingskracht
o Communicatief vaardig
o Open staan voor feedback
o Samenwerken

o Kennissen
o Maximaal kapitaal
o Timing

o Organisator
o Marketinggedachte
o Commercieel denken

o Breed georiënteerd
o Fine tunen
o Lef

Focus is voor elke organisatie belangrijk, waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen:
- Product leadership
- Operational excellence
- Customer intimacy

Passie in je werk
Medewerkers dienen sowieso passie in hun werk te hebben. Door je medewerkers mee te laten denken ontstaat innovatie.

Timing
De timing van een snelle volger is bijzonder lastig: wanneer stap je in op een markt? Zodra er helderheid is over het dominante ontwerp van een product / dienst (dit ontwerp wenst de markt) dien je toe te slaan.

Strategieën van een snelle volger
In subgroepjes heeft men de volgende strategieën bedacht:

Prijsbeleid:
Net iets goedkopen dan innovator; meerwaarde creëren;
Onder de concurrent; verhouding tot kwaliteit bewaken; vervolgens bijstellen, grenzen opzoeken;
Door een andere kostenstructuur kan men goedkopere prijzen aanbieden;
Door je product / dienst enigszins aan te passen pas je beter bij de markt en kan je met je prijsbeleid meer ‘spelen’.

Doelmarkt:
Social media; herhalen;
Allereerst richten op de voorlopers; de ontwikkeling van de vraag volgen;
Zo breed mogelijk;
Klanten dienen je ambassadeurs te worden; een mooi meetinstrument hierbij is de Net Promotor Score (NPS): een eenvoudig maar krachtig instrument om met één enkele vraag klantentevredenheid te meten, en bijgevolg een indicatie te krijgen van het groeipotentieel van uw bedrijf of product. Concreet wordt aan de respondent de volgende vraag gesteld:
In welke mate zou u bedrijf/merk/product X aanraden aan vrienden/familie/collega’s?
Hierop kan een antwoord gegeven worden op een 11-puntenschaal, gaande van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk).

Distributie:
Snel bereikbaar; meerdere kanalen;
Veel verkooppunten; zo dicht mogelijk bij gebruiker; snelheid en accuraat; recht en direct;
Uiteraard dient je product / dienst gemakkelijk verkrijgbaar te zijn;
Online en offline combineren.

Allianties:
De verbinding zoeken; elkaar kwaliteiten zien; elkaar versterken door samenwerking;
Grip houden; franchise;
Zoveel mogelijk samenwerken;
Belangrijke vraag is sowieso: wanneer stop je?
In de strijd om de massamarkt is allianties vormen met anderen een krachtige strategie.

Vertrouwen:
Uiteindelijk wordt de strijd om een dominant ontwerp beslist door psychologische factoren. Het winnen van het vertrouwen geeft daarbij voorsprong.

Afsluiting / borrel
Na deze afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met een 8 beoordeeld.

Aanvullende informatie


Slideshare
Innovatie? Onzin. Ik volg wel

YouTube
Radical new product innovation

Boek
De snelle volger van Constantinos Markides

« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.