Van Lierop Academy: Klanten in beeld brengen


maandag 21 oktober 2013


Op 21 oktober vond de tweede workshop plaats van de Van Lierop Academy met als thema ‘2013: het jaar van de Businessmodellen.’
Onderwerp van deze workshop: ‘Klanten in beeld’.

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy, kennismaking
- Klantsegmenten
- Empathy map: 6 stappen
- Eigen keuzes bespreken
- Klant voorop zetten
- Afsluiting / borrel

Van Lierop Academy
Van Lierop Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2013 is: ‘2013: het jaar van de Businessmodellen.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Kennismaking – klanten tip
Bij het kennismakingsrondje werd aan iedereen gevraagd om ook een klanten tip te geven voor ondernemers. Dit kwam hieruit naar voren:
• Eerlijk zijn;
• Geef service aandacht, snel beantwoorden van de email;
• Zoek de klant die bij je past;
• Laat de klant jou vinden;
• Langs de klant gaan staan;
• Beloof niet iets wat je niet kunt waar maken;
• Eerlijke en goede communciatie;
• Samen sta je sterk;
• Zorg ook voor persoonlijk contact;
• Tevreden klanten zorgen voor nieuwe klanten;
• Duidelijk zijn in wat je aanbiedt;
• Persoonlijk blijven;
• Zorg voor betrouwbaarheid in je communicatie;
• Afspraak is afspraak;
• Vertrek vanuit een gemeenschappelijk ‘waarom’;
• Persoonlijke aandacht en meedenken met de klant;
• Klant ontzorgen;
• Goed luisteren naar de klant;
• Zorg voor constante kwaliteit;
• Goed luisteren;
• Behandel de klant zoals jij zelf behandeld wens te worden;
• Goed luisteren;
• Vertrouwen winnen;
• Wat de klant verwacht ook doen;
• Doe af en toe iets meer met de klant;
• Klant positief verrassen.

Introductie Empathy map
In het CANVAS model begint de verkenningstocht met ‘klantsegmenten’. Je zet dan als het ware de klant voorop. In plaats van aanbodgericht ga je vraaggericht werken. Dan is het belangrijk om te weten wat de klant wenst.

In zes stappen brengt de Empathy map de klant in beeld:
1. Wat ziet de klant?
2. Wat hoort de klant?
3. Wat denk en voelt de klant?
4. Wat zegt en doet de klant?
5. Waar zit de pijn bij de klant?
6. Wat wint de klant?
Na een uitleg van deze stappen ging men in vier subgroepjes aan de slag.

Resultaat van de vier groepjes
Het resultaat was als volgt: lees verder >>

Algemene conclusies:
- Op deze manier klanten in beeld brengen krijg je betere resultaten;
- Dit beeld vormt wel een mooie start voor je aanbod.

Klant voorop zetten
Bij het verder voorop zetten van klanten helpen de volgende modellen:
- Klant piramide
- Abell model: basis voor een ‘elevator pitch’
- Treacy & Wiersema: focus klant op basis van drie mogelijkheden.

Afsluiting / borrel
Na de afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met .. beoordeeld.


Aanvullende informatie



Slideshare
Klanten in beeld

YouTube
Lebbis - Het terras

Boeken
De discipline van marktleiders

« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.