Van Lierop Academy: Connected big data


donderdag 02 april 2015


Op 2 april vond de eerste van de twee workshops in 2015 plaats van de Van Lierop Academy met als jaarthema ‘be connected’.
Onderwerp van deze workshop: ‘Big data’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Big data
- Voorstelrondje / gebruik van data
- Bekende terreinen
- Nieuwe terreinen omgeving
- Nieuwe terreinen mens
- Toepassingen
- Afsluiting / borrel

Van Lierop Academy
Van Lierop Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2015 is: ‘Be connected.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Big data
Iedere onderneming / organisatie maakt gebruik van gegevens, die geordend informatie aanreiken. Tegenwoordig wordt men overstelpt met informatie. Van welke data maakt men nu gebruik?

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook antwoord geven op die vraag. Het resultaat hiervan was o.a.:
• Uit een potje met data stellen wij de jaarrekening samen;
• Via online halen wij veel data op;
• Onze business is juist back-up te zijn voor de vele data: kunnen onze klanten daar altijd goed bij;
• Ik maak gebruik van diverse rekenmodellen, grondslagen voor tarieven, data van verzekeraars;
• Ik ben zoekende naar een nieuwe uitdaging, die wel op het terrein van omgaan met data ligt;
• Ik maak gebruik van diverse financiële data;
• Ik maak gebruik van klantenbestanden, bestanden van mijn leveranciers, internet, etc.
• Wij staan in contact met de slachterijen voor afname / levering van onze varkens; wij regelen zelf de samenstelling van ons voer;
• Als bank hebben wij veel data tot onze beschikking om financieringsvraagstukken op te lossen;
• Ik maak gebruik van data van de branche om het een en ander te vergelijken;
• In de autotechniek wordt het beheersen van data steeds belangrijker;
• Bij het adviseren van bedrijven maak ik veel businessplannen, waarvoor ik data nodig heb;
• De wettelijke regelgeving en CAO’s vormen input voor mijn werkzaamheden;
• Mijn adviezen baseer ik op het analyseren van data;
• Opslaan van data is en blijft altijd spannend;
• Voor het vastleggen van salarisstroken hebben wij data nodig;
• CRM is gekoppeld aan social media waardoor je veel informatie kunt verzmalen.

Bekende terreinen
Voor het opstellen van businessplannen, het bepalen van balanced scorecards en het beheersen van onze processen hebben wij intern data nodig. Extern worden ook diverse data verzameld, bijvoorbeeld op de beursvloer bij het verhandelen van aandelen.
Als data in een cloud staan kunnen ze voor velen bereikbaar worden. Vanaf 2015 worden er meer tablets verkocht dan PC’s. Wat zijn nu hiervan de gevolgen?

Gevolgen toegankelijkheid van data via tablets en smartphones.
In vier subgroepen heeft men stilgestaan bij de gevolgen hiervan. Het resultaat hiervan is onderstaande lijst:

• bereikbaarheid
• reactie
• afschermen privacy
• verkeerde info

• klant wordt slimmer dan de verkoper
• prijsvergelijking
• gerichter informatie ophalen, sneller beschikbaar
• gericht iets aanbieden
• minder met tekst, meer met beelden
• Big Brother is watching you
• wordt overstelpt met gegevens
• altijd bereikbaar (24 / 7)
• altijd blootgesteld aan prikkels
• belangrijk om te proberen te structureren
• onpersoonlijk

• persoonlijke aanbiedingen
• minder privacy, meer gemak
• beveiliging
• techniek

Nieuwe terreinen omgeving
Door ‘the internet of things’ worden allerlei apparaten met elkaar verbonden. Denk hierbij aan: verwarming van je huis, verlichting, slimme koelkast, beveiliging van je huis, etc.

Nieuwe terreinen mens
De slimme tandenborstel van Philips ontdekt gaatjes in je tanden. Polsbandjes meten het aantal stappen dat je elke dag zet, maar kunnen die ook vergelijken met je vrienden. Daarmee komt een ‘spel – aspect’ naar boven. Klantenkaarten zijn verouderd. Het mag allemaal sneller, gemakkelijker en met meer fun. Digital First = customer First.
De RFID chip is uitgelegd. Deze kan op allerlei producten aangebracht worden. Er bestaat ook een versie die ter grootte van een rijstkorrel in de mens aangebracht kan worden. Wat betekent dat voor ons?

In vier subgroepjes heeft men hierover van gedachten gewisseld. Alles en iedereen wordt traceerbaar! Bij een ongeval zijn alle medische gegevens meteen beschikbaar. Je krijgt overal persoonlijke aanbiedingen.

Toepassing: iBeacon Eindhoven
Na uitleg van de iBeacon stond men eerst zelf stil wat je hiermee zou kunnen doen. De volgende ideeën kwamen naar voren:
• je krijgt persoonlijke aanbiedingen;
• kleding wordt gekoppeld aan passende schoenen in een andere zaak;
• man en vrouw ieder apart winkelen;
• niet aanwezig in de winkel, dan automatische bezorgen;
• alle klantinfo wordt gekoppeld;
• spaarsystemen: bij het voorbij wandelen van een winkel, bij het binnen gaan, bij het liken, bij de koop.

Afsluiting / borrel
Na deze afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Evaluatie
Vanuit de evaluatieformulieren werd deze sessie met een 8,5 beoordeeld.

Aanvullende informatie


Slideshare
Connected Big Data

YouTube
Microsoft's Future of Work (Productivity Future Vision) 

Boek
When digital becomes human van Steven Van Belleghem



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.