Van Lierop Academy: Co-creatie


maandag 26 mei 2014


Op 26 mei vond de tweede van de vier workshops in 2014 plaats van de Van Lierop Academy met als jaarthema ‘Innovatiekracht’.
Onderwerp van deze tweede workshop: ‘Co-creatie: samen met de klant innoveren!’

De agenda voor deze bijeenkomst zag er als volgt uit:
- Opening, uitleg Academy
- Voorstelrondje / eigen aanpak marktonderzoek
- Innovatieproces
- Co-creatie: met partners en / of met klanten
- Hoe kom je aan je eerste klant
- Over welke competenties beschikt een cocreator
- Klant zoeken
- Afsluiting / borrel

Van Lierop Academy
Van Lierop Academy benadert onderwerpen / thema’s met verschillende invalshoeken. Het thema voor 2014 is: ‘Innovatiekracht.’ Via veel interactie wisselen ambitieuze en resultaatgerichte ondernemers onder begeleiding informatie met elkaar uit.

Voorstelrondje
Bij het zichzelf voorstellen mocht iedere aanwezige ondernemer ook aangeven hoe hij / zij marktonderzoek organiseert. Het resultaat hiervan was o.a.:
• Direct contact met de klant;
• Op beurzen nieuwe technieken ontdekken;
• Veel gesprekken voeren met klanten;
• Veel contacten leggen;
• Veel lezen;
• Goed luisteren naar de klant;
• Wetgevingen in de gaten houden;
• Gesprekken voeren met visionairs en jongeren.

Innovatieproces
Simpel voorgesteld bestaat een innovatieproces uit drie stappen:
1 Ideefase: kansen herkennen, ideeën genereren
2 Besluitvormingsfase: overwegen, uitwerken, beslissen
3 Realisatiefase: organiseren, ontwikkelen, implementeren, go to market

Bij de ideefase is marktonderzoek handig. Een nieuwe opkomende vorm is om samen met partners en / of klanten nieuwe producten op de markt te brengen.

Co creatie met partners
Aan de hand van het Canvas model, waarover vorig jaar met de Academy een aantal sessies zijn gehouden, krijgt co creatie met partners een plek. Een bekend voorbeeld van co creatie met partners is het Senseo apparaat van Philips en de pads van Douwe Egberts.

Co creatie met klant
Een bekend voorbeeld van co creatie met de klant is Nespresso. Maar ook Google Glass pakt op deze manier de verdere ontwikkeling en verfijning van het product op.

Launching customer
Bij nieuwe producten moet je wel een eerste klant krijgen. Hoe kom je nu aan die persoon? Hoe bereik je dan de rest? Hierover ging men in vier subgroepen van gedachten wisselen.
Uit de groepjes kwamen de volgende ervaringen naar voren:
• Samen met een compagnon in Frankrijk gekeken hoe men daar aan melkproducten kon komen; bij die leveranciers een samenwerking gezocht;
• Via bestaande relaties nieuwe contacten gelegd;
• Goede relaties aangaan met je directe omgeving waarbij passie zeer belangrijk is;
• Je eigen klant worden.

Plenair werd het voorbeeld van MyFab gegeven: een website waar aanstormende meubelontwerpers hun ontwerpen aan de wereld kunnen presenteren en waar via crowd voting productieopdrachten uit voortkomen. Zonder tussenschakels worden deze meubels dan in China gemaakt en direct uitgeleverd.

Competenties cocreator
In wisselende subgroepjes heeft men vervolgens stil gestaan bij welke competenties een cocreator zou moeten hebben. Als resultaat kwam hieruit naar voren:
• Vergelijkbare visie 2x
• Kwaliteit leveren
• Aanvullend karakter
• Flexibel
• Keuzes durven maken
• Los kunnen laten
• Delen 2x
• Win win
• Kunnen luisteren, elkaars mening respecteren 3x
• Empathisch vermogen
• Mensenkennis
• Eigen beperkingen, eigen sterkten
• Fouten durven maken en durven toegeven
• Interesse tonen
• Geen bedreiging zien in elkaar
• Inspireren
• Enthousiasme, passie 2x
• Creativiteit
• Out of the box
• Vertrouwen
• Open staan voor vernieuwing
• Geduld
• Nazorg / garantie

Modellen
Er bestaan organisatiemodellen die duidelijk in beeld brengen waar cocreatie geplaatst kan worden en wat dit dan voor een ondernemer betekent.

Afsluitende tip
Als afsluiting werd aan de aanwezigen verzocht om bij de borrel vooral ook op zoek te gaan naar die partner waar men eventueel samen een activiteit zou kunnen opstarten.

Afsluiting / borrel
Na deze afsluiting ging men onder het genot van een borrel informeel verder discussiëren over dit onderwerp.

Aanvullende informatie


Slideshare
Co-creatie: samen met de klant innoveren!

YouTube
Google Glass Street view demo
Google Glass Navigation



« workshops

Workshops


Momenteel zijn er geen workshops gepland.



Nieuwe workshops vindt u zo snel mogelijk op deze website.
Wilt u meer weten over de workshops die zijn gehouden, lees dan HIER de verslagen.